Laksøra - omkamp...

24.03.2015 14:57

Så er vi i gang med nok en omkamp på den angivelige rødstreken... Aage Schei  og flere fra rådmannens stab har sagt at vedtaket fra forrige kamp er vanskelig å håndheve på grunn av ordlyden. Dette får han støtte på av Gunnar Lysholm og representanter fra næringslivet som ønsker å bygge ut på Laksøra. Jeg er slett ikke overrasket over utspillene, men forundrer meg over at noen i det hele tatt faller for argumentene som presenteres. Dersom det er ordlyden i vedtaket som er problematisk, burde det være en smal sak å omformulere den slik at den favner det kommunestyret ble enige om! Kommunestyret ønsket ikke handel på laksøra, som vi kan ha innenfor den røde streken. "Bilrelaterte artikler" er med i vedtaket fordi det allerede er etablert bilforretninger og forretninger med bilutstyr på Laksøra, ikke fordi alle som eventuelt har bilartikler i sitt sortiment skal kunne etablere seg der.


For meg er det åpenbart hvorfor vi nå får denne omkampen, denne gangen på ordlyd. Store aktører vil ha mer, og er villige til å gå langt for å få det som de vil. Og selvsagt vil de det! Hvem ville ikke sagt ja til mer penger i egen kasse, uavhengig om det er på bekostning av andre, i dette tilfellet sentrum i byen Orkanger?? Vi kommer til å få mange slike kamper, og det er derfor vi må styre utviklingen dit det er hensiktsmessig for byen vår og ikke la oss presse i prosessene. 

Jeg sa med mitt forslag til vedtak klart i fra om at jeg ikke var villig til å ofre sentrum!! Et overveldende flertall i kommunestyret var enig med meg!! Ingenting er forandret siden vedtaket ble fattet, bortsett fra at aktører igjen har kommet på banen innenfor streken. 

Den eneste navngitte aktøren aktuell for etablering på laksøra, er Biltema. Dersom man vurderer Biltema i forhold til vedtaket som er fattet, er det uproblematisk å si nei på laksøra. Biltema skriver i sitt slagord at de er "mye mer enn bil" og de går faktisk så langt at de estimerer at de bare har 20% bilrelaterte artikler...  
Kilde: https://www.bladet.no/nyheter/article5779497.ece
Med denne informasjonen mener jeg at ordlyden "hovedsaklig bilrelaterte artikler" i aller høyeste grad ikke gjelder for Biltema! 

Dersom man nå ønsker å fjerne "hovedsaklig bilrelaterte artikler" fra vedtaket, åpner man samtidig for en hel mengde med andre butikker eller forretninger som det ville være ønskelig å ha i sentrum av byen vår. Dette vet AMFI/Thon, som gjentatte ganger har uttalt at de ønsker en handelspark på laksøra. Jeg har googlet ordet "handelspark", og resultatene beskriver et avgrenset område med flere enn 20 butikker, fortrinnsvis der man kan gå tørrskodd mellom butikkene, og der kundene skal finne alt de trenger på en plass. For meg høres dette ut som et kjøpesenter... Og hvorfor vil AMFI/Thon ha enda et kjøpesenter på laksøra? Jo, for da får de full kontroll over handelen både på Orkanger og de omkringliggende kommunene....

Jeg håper at mine meningsfeller fra forrige runde opprettholder standpunktet sitt i morgen, og at vi en gang for alle kan være enige om at vi skal bygge byen vår fra innsida, og at vi sammen verner om de som har satset på Orkanger FØR vi ble synlige for AMFI/Thon!!!